Dus ik vind dat de kantine eerder een opknapbeurt verdient! Standpuntmarkeringen in argumentatieve teksten van leerlingen uit de onderbouw van het voorgezet onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.21827/tabu.2023.41263Keywords:
schrijftaal, argumentatie, standpuntmarkeringen, voortgezet onderwijsAbstract
In dit onderzoek gaan we na op welke wijze leerlingschrijvers uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs in argumentatieve teksten hun standpunten markeren. Ook onderzoeken we of en hoe standpuntmarkeringen samenhangen het niveau van het onderwijs dat de leerlingen volgen, het leerjaar waarin zij zitten en de kwaliteit van hun tekst. De analyse van 710 standpunten in 402 teksten laat zien dat de leerlingen hun standpunten vrijwel altijd markeren en dat zij daarbij putten uit een breed repertoire aan vormen. Hoogfrequente vormen van markering die ook in de omgangstaal heel gangbaar lijken, worden door alle groepen schrijvers in min of meer gelijke mate gehanteerd. Onderwijsniveau en tekstkwaliteit hangen wel samen met markeringsvormen die verwijzen naar de effecten van argumentatie en naar conclusies en die daarmee blijk geven van meer gevorderde representaties van schrijver, tekst en lezer.
Published
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Kees de Glopper, Henk Pander Maat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.