Fonologische verwerking en fonologisch werkgeheugen van kinderen met taalproblemen

Elise de Bree, Carien Wilsenach, Ellen Gerrits

Samenvatting


In deze studie werd onderzocht of kinderen met een genetisch risico voor dyslexie en kinderen met een taalstoornis problemen hebben met fonologische verwerking en het fonologisch werkgeheugen. Problemen op deze gebieden worden vaak in verband gebracht met zowel taalstoornissen als leesproblemen. Met behulp van een non-woord repetitietaak en een digit spantaak zijn deze twee gebieden onderzocht. Zowel de kinderen met een taalstoornis als de kinderen met een genetisch risico voor dyslexie hebben moeite met fonologische verwerking en fonologisch werkgeheugen. De resultaten suggereren dat een subgroep van de risicokinderen dezelfde onderliggende problemen heeft in hun taalontwikkeling als de taalgestoorde kinderen. De resultaten steunen bovendien de hypothese dat scores op fonologische verwerking en fonologisch werkgeheugen mogelijke voorspellers van leesproblemen zijn.

Volledige tekst:

PDF

Terugverwijzingen

  • Er zijn momenteel geen terugverwijzingen.


Creative Commons License
Dit werk wordt gepubliceerd onder een Creative Commons Attribution 4.0 International licentie.